زندگی نامه ی نیوتون

اسحاق نیوتون               Isaac-Newton

http://s1.picofile.com/file/6294689134/Newton.jpg
                                    

((نیوتون))ریاضیدان،مکتشف و اندیشمند بزرگ انگلیسی در سال 1632 میلادی در ((وولس تورپ))در بخش ((لینکو شایر)) پا به عرصه هستی نهاد.
ضعف بدنی وی او را کودکی نحیف و لاغر اندام کرده بود،اما ذهن کنجکاو و شگفت آورش از همان کودکی محسوس بود به طوری که از کودکی علاقه ای خاص به امور فنی و علمی داشت.
او تحصیلات مقدماتی و دبیرستانی خود را در زادگاهش با موفقیت متوسطی به پایان برد و به علت حافطه وهوش سرشارش در دانشگاه کمبریج بطور رایگان راه یافت و توانست دوره های عالیه را در زمینه فیزیک و ریاضیات طی کند.
وی با کاوش و مطالعه در ((هندسه اقلیدس)) و بعد ((هندسه دکارت)) و به طور کلی آثار ریاضیدانان قرن 13 تا 15 برخی از نظریات خود را پایه ریزی کرد.اما در همین دوران به دلیل شیوع طاعون در اروپا که منجر به تعطیلی مراکز علمی و آموزشی گردید نتوانست آنها را در سطوح علمی نشر دهد.
وی در سال 1665 میلادی با دوشیزه ای به نام ((مارگریتا)) ازدواج کرد.مارگریتا مشوقی برای نیوتون در نظریاتش بود.نیوتون در 26 سالگی توانست جانشین استاد خود ((بارو)) گردد و پس از مدتی توانست کرسی ریاضیات دانشگاه کمبریج را از آن خود نماید.سپس به پخش برخی نظریات و کشفیات خود پرداخت و شهرت فراوانی را کسب نمود.

وی در سال 1672 میلادی به عضویت افتخاری ((انجمن پادشاهی انگلستان)) در آمد وشروع به تدوین و انجام دادن افکار و نظریات علمی خود نمود.بطوریکه در سال 1686 (علارغم میل باطنی اش مبنی بر مورد انتقاد قرار گرفتن نظریات و عقایدش) کتاب معروف و بی نظیر خود را با نام ((اصول)) انتشار داد.

این کتاب براستی سرنوشت بشری را بر مبنای علمی بنا نهاد و او را به راهی ناشناخته،نو و پر تلاطم کشاند و شاید بتوان ادعا نمود که این اثر ارزشمند،بزرگترین و شگفت آور ترین اثری است که ذهن بشر از ابتدای کتاب خلقت تا کنون به ثبت رسانده است  و توانسته زندگی امروزی بشری را شکل بدهد.انتشار این کتاب جهان دانش را دگرگون نمود و کلیه مسایل اش را بر مبنی ((قانون جاذبه عمومی)) بنا نهد.
از اکتشافات نیوتون میتوان به:_
حساب عنصر بی نهایت._ارایه نظریه های نور._پی بردن به نیروی جاذبه ی عمومی و ...
نیوتون در سال 1727 به علت بیماری سنگ مثانه در حالی که 84 سال از عمرش را می گذراند چشم بر هستی ناپیدا بست.تشیع جنازه وی با شکوه فراوان در ((وست مینستر))در کنار آرامگاه پادشاهان انگلیس به دل خاک سپردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد