فیزیک علم پایه

به نام خدا


شناخت علم با درک فیزیک آغاز می شود،فیزیک فقط بخشی از علوم فیزیکی نیست.فیزیک علم پایه است و طبیعت و موضوع هایی بنیادی چون حرکت،نیروها،انرژی،گرما،صوت،نور و ساختار اتم را بررسی میکند.اولین گام برای شناخت فیزیک آشنایی با مفاهیمی از جمله کمیت،یکا،بردار و ... است.حال وقت آن است که با این مفاهیم آشنا شویم.


به دنیای فیزیک خوش آمدید!


http://s1.picofile.com/file/6298554324/physics.jpg



_ کمیت:همه ی ما روزانه شاهد پدیده هایی هستیم که دارای مقدار و اندازه است.بطور مثال می توان به کمیت جرم اشاره کرد،زیرا جرم پدیده ای است که دارای مقدار است(بطور مثال مقدار جرم یک دانه گندم کمتر از مقدار جرم یک کتاب است.)

_ یکا:همانطور که گفته شد کمیت دارای ((مقدار)) است بنابراین ((مقدار)) را باید به شکلی نشان دهیم که بتوانیم اندازه کمیت را تشخیص دهیم.

به طور مثال می دانیم که یک کتاب از یک دانه ی گندم سنگین تر است اما مشکل بزرگی که وجود دارد این است که نمی دانیم که کتاب چقدر از گندم سنگین تر است.بنابراین لازم است که برای سنجش میزان سنگینی و یا سبکی چیزی مقداری عددی را به آن نسبت بدهیم.
یکا واحدی عددی است که برای انداره گیری کمیتی استفاده میکنیم.(به طور مثال برای کمیت جرم یکای کیلو گرم را در نظر می گیریم.)برای اندازه گیری یک کمیت نیاز به انتخاب یکایی مناسب داریم این یکا باید دارای دو ویژگی باشد:قابل دسترس باشد_ در شرایط فیزیکی تعیین شده تغییر نکند(یعنی یکا همیشه باید ثابت باشد.)


انواع یکاها و کمیت ها:
کمیت ها در فیزیک به دو دسته ی اصلی و فرعی تقسیم می شوند.کمیت های اصلی کمیت هایی هستند که فقط از یک یکا(یکای اصلی) تشکیل شده اند مانند: جرم.کمیت های فرعی کمیت هایی هستند از چند یکا(یکا های فرعی)تشکیل شده اند مانند: سرعت

یکاها در فیزیک به دو دسته ی اصلی و فرعی تقسیم می شوند.یکاهای اصلی یکاهایی هستند که به طور مستقل انتخاب می شوند مانند متر(m)،کیلوگرم(kg)و ...

یکا های فرعی یکاهایی هستند که به طور مستقل انتخاب نمی شوند(یعنی از ترکیب شدن یکا های اصلی با هم به وجود می آیند.)مانند یکای کمیت سرعت که متر تقسیم بر ثانیه (m/s)است.
نکته:کمیت های اصلی از یکا های اصلی و کمیت های فرعی از یکا های فرعی به وجود آمده اند.
در جدول های زیر با تعدادی از کمیت ها ویکاهایشان آشنا می شویم.


کمیتهای اصلی و یکاهای آنها

کمیتیکا
طولمتر(m)
جرمکیلوگرم(Kg)
زمانثانیه(S)
دماسلسیوس(C)

کمیتهای فرعی و یکاهای آنها
کمیتیکا
سرعتمتر بر ثانیه(m/s)
نیرونیوتون(kg.m/s2)
شتابمتر بر مجذور ثانیه(m/s2)
چگالیکیلوگرم بر مترمکعب(Kg/m3)
نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] چهارشنبه 3 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:06 ب.ظ

عالی دادا

لطف داری!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد