قانون دوم نیوتون ( قسمت اول ـ شتاب )

به نام خدا

نیوتون در قانون دوم حرکت خود به بررسی علت بوجود آمدن شتاب پرداخت


http://s1.picofile.com/file/6319316896/runner.jpg




نیرو


در فصل قبل با مفهوم شتاب آشنا شدیم در این قسمت با علت به وجود آورنده ی شتاب یعنی نیرو آشنا می شویم.


نیرو عامل بوجود آورنده ی شتاب است این عامل می تواند هل دادن ، کشیدن و ... باشد . به یاد داشته باشید که یکای نیرو نیوتون است.


اگر به توپی نیرو وارد شود آن توپ در جهتی که به آن نیرو وارد شده شتاب می گیرد ، اگر این مقدار این نیرو را دو برابر کنیم شتاب آن توپ نیز دو برابر می شود و این الگو ادامه خواهد داشت ، بنابراین می توان نتیجه گرفت که :


نیرو ~ شتاب


و به صورت نمادین می گوییم :


F ~ a


نکته : F نماد نیرو است و a نماد شتاب است.


نکته : نماد ~ به معنای متناسب بودن است ، به عنوان مثال در قسمت بالا نیرو متناسب با شتاب است واین بدین معناست که با افزایش نیرو به مقدار شتاب نیز افزوده می گردد .




 اصطکاک


هنگامی که جسمی را هل می دهید این جسم به علت اعمال نیرو ، شتاب می گیرد و در نتیجه حرکت می کند اما همه ی ما مشاهده می کنیم که این جسم پس از مدتی از حرکت باز می ایستد . اما علت توقف اجسام چیست ؟


پاسخ : علت ، وجود نیروی اصطکاک است . اصطکاک نیرویی است که در خلاف جهت حرکت نسبی ، به اجسام وارد می شود و باعث متوقف شدن آنان می شود.




علت به وجود آمدن اصطکاک


همه ی اجسام دارای ناهمواری هایی در سطح خود می باشند ،( هر چقدر هم که جسم صاف به نظر برسد باز هم ناهمواری های میکروسکوپیکی در سطحش دارد ) هنگامی که جسمی بر روی سطحی در حال حرکت است به علت تماس سطوح دو جسم با یکدیگر نیرویی برخلاف جهت حرکت جسم به وجود می آید که به این نیرو ، نیروی اصطکاک می گوییم.


جالب است بدانید که هنگام سقوط اجسام از ارتفاع ، باز هم نیروی اصطکاک به وجود می آید که این نیرو را با نام مقاومت هوا می شناسیم . چتر بازان هنگامی که چتر خود را باز می کنند در واقع مقاومت هوا را افزایش می دهند تا از جان خود حفاظت کنند.


( در آینده درباره ی جهت مقاومت هوا بیشتر صحبت خواهیم کرد )




اصطکاک ایستایی و لغزشی


هنگامی که شما به جسمی نیرویی وارد می سازید در ابتدا آن جسم حرکت نمی کند ، به نظر میرسد که نیرویی مانع حرکت جسم می شود ، این نیرو را نیروی اصطکاک ایستایی می نامیم.


هنگامی که شما نیروی وارد بر جسم مورد نظر را افزایش می دهید کم کم جسم شروع به حرکت می کند ، به این جسم در حال حرکت نیز نیروی اصطکاک وارد می گردد که این نیرو  را اصطکاک لغزشی می نامیم.


جالب است بدانید که در سطح معین ، اصطکاک ایستایی نسبتا بیش از اصطکاک لغزشی است . مثلا هنگامی که شما جعبه ای را هل می دهید ، نیروی لازم برای به حرکت در آوردن آن بیش از نیروی لازم برای ادامه حرکت آن است.


در ادامه با مفهوم جرم و وزن آشنا می شویم.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد