تبدیل واحدها در فیزیک

سلام! قراره تو حداکثر ۱۵ دقیقه خیلی آسون تبدیل واحدها در فیزیک رو یاد بگیرید! 

این آموزش شامل ۳ قسمت هستش!

۱. منظور از تبدیل واحدها در فیزیک چیه و چرا باید تبدیل واحد کنیم؟

۲. جدول یکاهای اصلی و ضرایب برای تبدیل واحد!

۳. روش تبدیل واحد!

اول از همه فیزیکش رو حذف کنید! فیزیک که چیزی جز واقعیت هایی که در روز رخ میده نیست! پس میریم سراغ زندگی روزمره! 


منظور از تبدیل واحدها در فیزیک چیه؟

در واقع تبدیل واحد یه جور نماد گذاریه!‌ مثلا به جای اینکه بگیم ۱۰۰۰ گرم شکلات٬ میگیم ۱ کیلوگرم شکلات! تنها اتفاقی که افتاد اینه که بجای عدد ۱۰۰۰ کلمه ی کیلو رو گذاشتیم! همین یعنی تبدیل واحد! این یعنی ۱۰۰۰ = کیلو است! کیلو را با نماد k نمایش میدهیم! نماد گذاری فقط برای راحتی کار ماست! هم نوشتنش راحت تره و هم خوندنش! 

اما چرا باید تبدیل واحد کنیم؟ 

فرض کنید یک نفر ۱۰ کیلومتر و یک نفر ۱۰۰۰ متر پیاده روی کرده است. کدام یک بیشتر پیاده روی کرده است؟ درسته نفر اول! چون ۱۰ کیلومتر یعنی ۱۰۰۰۰ متر!

حالا فرض کنید تبدیل واحد نکردیم و میخواهیم حساب کنیم نفر اول چند برابر نفر دوم پیاده روی کرده است. باید چکار کنیم؟ چیزی که مشخصه باید ۱۰ کیلومتر را بر ۱۰۰۰ متر تقسیم کنیم! اما این کار شدنیه؟ جواب چند در میاد؟


http://latex.codecogs.com/gif.latex?%5Cfrac%7B10km%7D%7B1000m%7D%3D%5Cfrac%7B1k%7D%7B100%7D

یک صفر صورت با یک صفر مخرج خط خورده!‌ متر صورت (m) هم با متر (m) مخرج خط خورده و جواب شده 1k بخش بر 100! اما این جواب معنی هم داره؟ مگه اینکه باز ۱کیلو رو تبدیل واحد کنیم و بنویسم ۱۰۰۰! در اینصورت ۱۰۰۰ تقسیم بر ۱۰۰ میشه ۱۰!‌ این یعنی نفر اول ۱۰ برابر نفر دوم پیاده روی کرده است! البته بهتره همون اول تبدیل واحد میکردیم تا صورت و مخرج رو راحت بشه بر هم تقسیم کرد! 

خوب تو فیزیک هم باید با استفاده از تبدیل واحد مقادیر داده شده رو به مقدار یکای اصلی برگردونیم تا بتونیم در فرمولها استفاده کنیم! مثلا یکای اصلی جرم کیلوگرم است! اگر در سوال جرم را به گرم داده باید ابتدا جرم را به کیلوگرم تبدیل کنیم٬ سپس در فرمول قرار دهیم و گرنه ....


جدول یکاهای اصلی و ضرایب برای تبدیل واحد!


در جدول زیر با یکای های اصلی فیزیک آشنا می شوید :

کمیتنام یکانماد یکا
زمانثانیهs
طولمترm
جرمکیلو گرمkg
مقدار مادهمولmol
دمای ترمودینامیکیکلوینk
جریان الکتریکیآمپرa
شدت روشناییشمعcd


اما ضرایب:

در جدول زیر با ضرایب منفی آشنا می شویم:

ضریب یکا نام ضریب یکانماد ضریب
10-1دسیd
10-2سانتیc
10-3میلیm
10-6میکروµ
10-9نانوn
10-12پیکوp
10-15فمتوf
10-18اتوa
10-21زپتوz
10-24یوکتوy


و در جدول زیر با ضرایب مثبت آشنا می شوید:

ضریب یکا نام ضریب یکانماد ضریب
101دکاda
102هکتوh
103کیلوk
106مگاM
109گیگاG
1012تراT
1015پتاP
1018اِکساE
1021زتاZ
1024یوتاY


نکات:

۱. نیاز نیست تمام ضرایب را حفظ کنید! فقط چند ضریب مهم را یاد بگیرید کافی است!‌

۲. همانطور که میدانید 1000 همان 103 است و 2-10 همان 1/100 است.


روش تبدیل واحد!

خوب رسیدیم سر اصل ماجرا! چگونه تبدیل واحد کنیم؟ با یک مثال٬ خیلی راحت تبدیل واحد رو آموزش میدم!

فرض کنید سوال اینه! ۵۰ سانتی متر چند کیلومتر است؟

ابتدا پرسش را به زبان ریاضی می نویسیم یعنی:          50cm = ...... km

تا اینجا کاری نکردیم! در واقع همه اینکارو یاد دارن! اما دقیقا همینجا تبدیل واحد تمام شد! یعنی چی؟

در واقع ما الان یک معادله ی خیلی راحت ریاضی داریم.

در دو طرف معادله یکای اصلی متر (m) را داریم. میتوانیم این دو را با هم خط بزنیم.

معادله به صورت 50c = ...... k در می آید. 

حال به جای کیلو (k) و سانتی (c) ضرایبشان را از جدول بالا میگذاریم. یعنی :

 103 ...... = 10-2 * 50

حال یک طرف معلوم داریم و یک طرف مجهول. اگر مجهول را بدست بیاریم کار تمام است. برای بدست آوردن مجهول کافیست طرف معلوم را بر ضریب طرف مجهول تقسیم کنیم. یعنی :


http://s4.picofile.com/file/7978484187/01.gif

همانطور که مشاهده میکنید مجهول بدست آمده است. اما یک نکته در محاسبات بالا این است که وقتی یک عدد توان دار را از مخرج به صورت میبریم یا بر عکس از صورت به مخرج می بریم علامت توان عوض میشود.

بنابراین نتیجه می گیریم که 50 سانتی متر ،5-10 * 50 کیلو متر است.


با استفاده از این روش شما می توانید به راحتی تبدیل واحد انجام دهید.

- نمونه سوال تبدیل واحدها در فیزیک!

نظرات 21 + ارسال نظر
سعید یکشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 07:41 ب.ظ

دستت درد نکنه خیلی کاربردیه.

خواهش میکنم!

داریوش پنج‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 09:32 ق.ظ

با سلام
بسیار عالی بود

خواهش میکنم!

داوود نعمتی دوشنبه 3 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 03:32 ب.ظ

متشکرم از راهنمایی شم کمی مشکل پیدا کرده بودم در تبدیلها

خواهش میکنم!

nasseri شنبه 8 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 10:22 ق.ظ

salam,khaste nabashid.man darmorede tabdile vahedhaye kamiathaye fari soal dashtam mesle tabdile kg/h be g/s
age mishe rahehale tabdile ina be hamo tozih bedin,mamnoon

برای اینکار بجای h قرار دهید 3600s چون هر ساعث 3600 ثانیه است و دوباره از روش ارایه شده استفاده کنید و kg/h=kg/3600s را تقسیم بر g/s کنید تا حاصل بدست آید. مثلا حاصل kg/3600 تقسیم بر g/s برابر 10/36 است.

حسام دوشنبه 10 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:22 ب.ظ

با تشکر از شما، استفاده کردم.

خواهش میکنم!

tahsin popoalzai پنج‌شنبه 13 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:47 ب.ظ

معلومات شما بسار بسیار کم است دوست

منم ادعایی ندارم!
در ضمن شما که اینقدر معلومات دارید که میتونید تشخیص بدید معلومات من کمه چرا یک وبلاگ یا سایت نمیزنید که معلوماتتون رو در اختیار بقیه قرار بدید؟

رویا شنبه 15 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:22 ب.ظ

عالی بود خییییییییییییییییییییییییییییییلی ممنون

خواهش میکنم!

سارا جمعه 18 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:58 ق.ظ

با سلام وبلاگتون خیلی قشنگ بود ولی اگه بشه 3 نوع تبدیل واحد ها به هم را هم بنویسید ممنون

منظورتون رو دقیق تر میگید؟ یه مثال بگید!

amir چهارشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:32 ب.ظ

خیلی عالی بود دستتون درد نکنه واقعا به دردم خورد ممنونم

خواهش میکنم!

ناهید پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:10 ق.ظ

سلام ممنون مفید بود

خواهش میکنم!

anahita دوشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 01:06 ب.ظ

سلامممم وبت خیلی خوبه
مخصوصا این جدولات خیلی خیلی به دردم خورد.
میسی عزیزم

خواهش میکنم!

ali سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 05:15 ب.ظ

ممنون

خواهش میکنم!

mahshad جمعه 29 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 04:20 ب.ظ

عالی بود...

خواهش میکنم!

وحیده یکشنبه 7 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:08 ق.ظ

خیلی خوب بود ممنون

خواهش میکنم!

سجاد دوشنبه 8 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 05:10 ب.ظ http://downloadsajjad.blogfa.com

حوب بود ولی بهتره نم.نه سوال هم بیشتر بزاری

حتما اینکارم میکنم!

مهدی حیاتی سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 03:54 ب.ظ

تبدیل واحدها را خوب فهمیدم ازتون ممنونم

خواهش میکنم!

mohammad دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 04:50 ب.ظ http://sokkeh.blogfa.com

آقا واقعا دستتون درد نکنه خیلییییییییییییییییییییییییی زحمت کشیدین

خواهش میکنم!

بنده ی خدا یکشنبه 21 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 09:40 ب.ظ

خدا خیرتون بده دیگه داشتم کلافه میشدم از بس که سرچ کردم و چیزی پیدا نکردم

ممنون از لطفتون!

setareyepars دوشنبه 22 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 07:10 ب.ظ

واقعا ممنونم!

خواهش میکنم!

رها پنج‌شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 10:00 ب.ظ http://gfirbhf..

واقعا عالی بود . مممممممنون

خواهش میکنم!

معروفخانی چهارشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 10:12 ق.ظ

با تشکر(خودرا موظف به قدر دانی دانستم)

خواهش میکنم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد