اتم ( قسمت اول - فرضیه اتمی )

به نام خدا


در این قسمت با فرضیه وجود اتم آشنا می شویم


http://s1.picofile.com/file/6596861166/20090123_atom.jpg




فرضیه های وجود اتم


اگر تکه چوبی را بردارید و آن را قطعه قطعه کنید ، سپس همان قطعه ها را به تکه های کوچک تری تبدیل کنید به تکه چوب های ریزی دست می یابید. اگر این کار را بی نهایت بار می توانستید انجام دهید به ذرات بسیار بسیار ریزی به نام اتم می رسیدید .


تفکر وجود اتم به زمان یونانیان قرن پنجم قبل از میلاد بر می گردد. پژوهشگران یونانی همیشه در این فکر بودن ماده پیوسته است یا نه . به طور مثال سنگ را می توان به سنگ ریزه تبدیل کرد و سنگ ریزه را می توان به ماسه تبدیل کرد و ماسه را می توان نرم تر کرد سپس با ساییدن پودرش کرد . برخی از یونانیان معتقد بودن که کوچک ترین بخش سنگ که دیگر نمی شد آن را تقسیم کرد اتم است.


با این وجود فیلسوف بزرگ آن زمان ((ارسطو )) با فرضیه اتم ها مخالف بود و نظرش بر این بود که ماده از ترکیب چهار عنصر خاک ، باد ، آتش و آب به وجود آمده است. این ایده با وجود اشتباه بودن منطقی به نظر می رسید و به مدت دو هزار سال مورد پذیرش دیگران بود . این فرضیه به این دلیل منطقی است که تمام مواد اطراف ما به چهار حالت جامد (خاک) ، مایع (آب) ، گاز(هوا) و حالت شعله (آتش) و جود دارد.


در اوایل قرن نوزدهم جان دالتون هواشناس و معلم انگلیسی توانست به ایده ی وجود اتم حیاتی دوباره بخشد. و با طرح این موضوع که همه ی مواد از اتم ها ساخته شده اند توانست با موفقیت سرشت واکنش های شمیایی را توجیه کند.


در سال 1827 رابرت براون ، گیاه شناس اسکاتلندی ، توانست به موضوع عجیبی پی ببرد هنگامی که مشغول بررسی دانه های گرده در آب بود متوجه شد که دانه ها مدام در حال حرکت اند و در ابتدا فکر کرد که این دانه ها نوعی از حیات متحرک اند . اما بعدا فهمید که ذرات گرد و غبار در آب معلق نیز در حال حرکت مداوم اند . این جنبش دایمی ذرات را حرکت براونی می نامند که ناشی از برخورد ذرات مریی با اتم های نامریی است. براون گرچه نمی توانست اتم ها را ببیند اما می توانست تاثیر آن ها بر ذرات را مشاهده کند( اتم ها به دلیل کوجک بودن نامریی اند ). یادتان  باشد چیز های زیادی است که نمی توانیم ببینیم ، اما دیده نشدن آن ها مانع بررسی و پژوهش ما درباره ی آن ها نمی شود.


تا قرن بیستم دانشمندان هنوز هم در مورد وجود اتم تردید داشتند . اما  آلبرت انیشتین در 1905 

( در همان سالی که نظریه نسبیت خاص را اعلام نمود ) همه ی این موارد را توضیح داد. با توجیهات او یافتن جرم اتم نیز امکان پذیر شد.


به طور کلی می توان گفت که همه چیز از اتم به وجود آمده است . این فرضیه ی اتمی است که اکنون مبنای اصلی تمام علوم شده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد